Deze algemene voorwaarden (“Algemene Voorwaarden”) zijn van Inoy BV, BTW-Nummer: BE0799.293.658 (“Inoy”), en al haar rechtsopvolgers.
1. Offertes en bestellingen
1.1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, voorstellen, offertes (of synomiem; Statement of Work [SoW], termen onderling uitwisselbaar, beschreven in deze voorwaarden als “Offerte” of “SoW”), bestellingen, overeenkomsten en leveringen m.b.t. de levering van goederen en/of diensten door Inoy aan haar klant (hierna de “Klant”). Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn alleen dan tegenstelbaar aan Inoy indien Inoy deze uitdrukkelijk en schriftelijk aanvaard heeft. In dat geval blijven de andere bepalingen van deze Algemene Voorwaarden onverkort van toepassing. Aan overeengekomen afwijkingen kan de Klant geen rechten ontlenen voor andere of toekomstige transacties. De toepassing van eventuele algemene voorwaarden van de Klant wordt uitdrukkelijk uitgesloten, tenzij anders schriftelijk overeengekomen.
1.2. Door het plaatsen van een bestelling door de Klant, door het akkoord gaan van de Klant met een Offerte of SoW, of door de ondertekening of (begin van) uitvoering van de overeenkomst door Inoy of de Klant, aanvaardt de Klant onvoorwaardelijk en onherroepelijk deze Algemene Voorwaarden, die bindend zijn.
1.3. Deze Algemene Voorwaarden zijn geldig vanaf 1 januari 2024 en vervangen alle vorige.
1.4. De Klant kan haar overeenkomst of een deel ervan niet overdragen aan een derde partij, zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Inoy.
2. Offertes en bestellingen
2.1. Offertes/SoW; Elke Offerte is vrijblijvend en geldt enkel voor de B2B markt. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, heeft elke Offerte een geldigheidsduur van 30 kalenderdagen na de datum van de Offerte en vervalt ze automatisch na het verstrijken van deze termijn. Alle in een Offerte vermelde termijnen, verwijzingen naar technische gegevens of andere elementen zijn louter indicatief en niet bindend voor de uitvoering van de Offerte, tenzij anders schriftelijk overeengekomen. Inoy heeft op elk moment het recht om fouten in de Offerte recht te zetten of de Offerte in te trekken. Inoy kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de overschrijding van termijnen of aanpassing van gegevens of elementen en dit is ook geen geldige grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant, noch kan dit aanleiding geven tot enige prijsvermindering of schadevergoeding. Inoy zal de Klant naar best vermogen op de hoogte brengen van de (vermoedelijke) overschrijding van een termijn of aanpassing van gegevens of elementen. De Offerte is gebaseerd op de gegevens die de Klant heeft verstrekt. Indien blijkt dat de gegevens niet correct zijn wordt de Klant op de hoogte gebracht. Indien hiervoor bijkomende prestaties door Inoy moeten geleverd worden zal een bijkomende Offerte aan de Klant overgemaakt worden. Inoy behoudt zich het recht om in afwachting van een akkoord over de bijkomende prestaties de gehele uitvoering op te schorten.
2.2 Bestellingen; Door de plaatsing van de bestelling of bevestiging van de Offerte erkent de Klant volledig geïnformeerd te zijn en te begrijpen wat in de Offerte staat. Elke bestelling door de Klant verbindt de Klant. Inoy zal slechts gebonden zijn door een bestelling van de Klant indien Inoy uitdrukkelijk en schriftelijk bevestigd heeft deze te aanvaarden. De overeenkomst komt pas tot stand na aanvaarding van de bestelling. In geval de Klant een bestelling annuleert dan is de Klant een schadevergoeding verschuldigd aan Inoy van 30 % op de volledige prijs van de bestelde goederen of diensten, tenzij hogere schadevergoeding bewezen wordt door Inoy.
Levering van diensten
3.1. De Klant aanvaardt gedeeltelijke leveringen van diensten. Hiervoor kunnen deel-facturen uitgegeven worden.
3.2. De ondertekening door de Klant van de oplevering beschrijving houdt de (op)levering en aanvaarding in van de geleverde dienst. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Inoy daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Inoy anders aangeeft. Het risico met betrekking tot diensten gaat over op de Klant bij oplevering of aanvaarding van de dienst. Indien de Klant de oplevering beschrijving niet ondertekent gaat het risico over vanaf de dag wanneer Inoy de uitvoering van de diensten aankondigt. De eigendomsoverdracht van de elementen die deel uit maken van de dienst, zoals bijvoorbeeld de broncode, gebeurt pas bij de algehele betaling van de prijs en eventuele intresten en schadevergoedingen ingevolge een laattijdige betaling.
3.3. Inoy behoudt zich het recht voor om tijdens de levering bepaalde technische verbeteringen of aanpassingen volgens wettelijke voorschriften uit te voeren op bestelde diensten voor zover dit geen aanzienlijke wijzigingen met zich meebrengt of voor zover dit noodzakelijk is. Indien bij de uitvoering van de diensten blijkt dat de Offerte technisch gezien niet kan uitgevoerd worden, is Inoy niet gehouden tot uitvoering en kan deze geannuleerd worden, zonder enige schadevergoeding.
3.4 Inoy heeft het recht om voor de uitvoering van bepaalde diensten beroep te doen op derden, zonder dat hiertoe toestemming van of melding aan de Klant vereist is.
4. Plichten van de klant
4.1. De Klant stelt tijdig alle informatie en documenten noodzakelijk voor de uitvoering van de opdracht ter beschikking van Inoy en zal op de vereiste wijze meewerken aan de uitvoering van de opdracht, in overeenstemming met toepasselijke regels en wetgeving. De Klant dient in het bezit te zijn van de nodige licenties voor alle software die door hem wordt gebruikt, evenals software van derden. De Klant zal Inoy steeds vrijwaren voor alle mogelijke vorderingen van derden m.b.t. deze software. De Klant zorgt er tevens voor dat de nodige hardware voldoet aan de minimumvereisten die Inoy aangeeft.
4.2. De Klant verbindt zich ertoe de aangestelde van Inoy die belast zijn met de uitvoering van de prestaties tijdens de gewone werkuren en volgens de toegangsregels van het bedrijf van de Klant toegang te verschaffen tot alle ruimtes, installaties (hardware, software, netwerken enz.) en middelen die noodzakelijk zijn om Inoy toe te laten de prestaties op voorgeschreven wijze uit te voeren. Indien de Klant deze verplichtingen niet nakomt zal de termijn verlengd worden en kan de prijs eveneens aangepast worden.
5. Prijzen, facturen en betalingen
5.1. Alle prijzen en andere bedragen zijn in euro uitgedrukt en exclusief BTW en andere belastingen en heffingen. Indien deze belastingen en heffingen na de sluiting van de overeenkomst verhogen, kan dit doorgerekend worden aan de Klant. Meer- en bijwerken zullen worden aangerekend aan de in de op dat ogenblik gehanteerde tarieven. Behoudens andersluidende bepalingen in de Offerte, worden de diensten uitgevoerd aan dagtarieven (aan de in de op dat ogenblik gehanteerde tarieven) of aan de in de Offerte vermelde vaste prijs. Andere kosten worden bijkomend in rekening gebracht. Een samengestelde prijsopgave verplicht Inoy niet tot het verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
5.2. Al de facturen zijn betaalbaar op het adres van de maatschappelijke zetel, op de vervaldag en het rekeningnummer zoals vermeld op de facturen. Aangestelden zijn niet bevoegd om betalingen te ontvangen. Er kan voor de aanvang en lopende de uitvoering van de opdracht één of meerdere voorschotten gevraagd worden in de vorm van een vast tarief of op basis van een dagtarief. Deze voorschotten worden in mindering gebracht bij de eindafrekening. Bij niet-betaling op de vervaldag is de Klant van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een verwijlinterest verschuldigd van 10% op het totaalbedrag van de factuur op jaarbasis. Bovendien is de klant bij gehele of gedeeltelijke niet-betaling van een factuur binnen de maand na de vervaldag van rechtswege en zonder verdere ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd van 10% op het totaalbedrag van de factuur met een minimum van 250 euro. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke invorderingskosten van facturen zijn voor rekening van de Klant, met een minimum verschuldigde vergoeding van 10% van het totaalbedrag van elke factuur. Bij niet betaling van een factuur op haar vervaldag (i) heeft Inoy het recht om haar verbintenissen op te schorten en om deze en alle andere overeenkomsten met de Klant te beëindigen en (ii) wordt het verschuldigde saldo van alle andere, zelfs nog niet vervallen facturen, onmiddellijk opeisbaar.
5.3. De Klant is niet gerechtigd tot schuldvergelijking ten aanzien van Inoy.
5.4. Klachten betreffende facturen dienen binnen 7 kalenderdagen na factuurdatum per gemotiveerd aangetekend schrijven meegedeeld te worden. Bij gebrek aan tijdige klacht wordt de factuur als definitief aanvaard. De Klant kan een betaling slechts opschorten indien hij aantoont dat Inoy een contractuele verplichting niet nagekomen is en hij Inoy daarvan voorafgaandelijk bij aangetekende brief op de hoogte heeft gebracht. In elk geval kan het bedrag van de opgeschorte betaling enkel betrekking hebben op dat deel van de dienst dat betrekking heeft op de beweerde niet-nakoming van de contractuele verplichting. Een opschorting van betaling door de Klant is enkel mogelijk indien (het deel) van de dienst afzonderlijk identificeerbaar is op een factuur.
5.5. De Klant verbindt er zich toe om in geval van laattijdige betaling van facturen, Inoy, zonder voorafgaande ingebrekestelling, de toegang tot de geleverde diensten en/of broncode, documentatie, en dergelijke, onmiddellijk te laten blokkeren.
6. Overmacht
6.1. Inoy is niet gehouden aan de nakoming van contractuele verplichtingen waarvan de uitvoering onmogelijk geworden is. In elk geval kan Inoy niet aansprakelijk gesteld worden voor het niet-nakomen van haar contractuele verplichtingen of daaruit voortvloeiende schade van de Klant als gevolg van stakingen, gehele of gedeeltelijke stagnatie van het vervoer, elektriciteits- en telecommunicatie stoornissen, bedrijfs stoornissen, wanprestaties en/of overmacht van haar leveranciers, vergunningsvereisten en andere juridische en administratiefrechtelijke vereisten, die allen als overmacht gelden.
6.2. Indien de overmachtsituatie langer duurt of dreigt te duren dan 10 werkdagen, dan heeft Inoy van rechtswege het recht om de overeenkomst onmiddellijk bij aangetekende brief te ontbinden, zonder een voorafgaand beroep op een rechter en zonder enige schadeloosstelling. In zo’n geval zal Inoy recht hebben op de betaling door de Klant van alle reeds geleverde diensten en van de kosten die reeds gemaakt werden met het oog op de toekomstige uitvoering van de overeenkomst.
6.3. De niet-nakoming door Inoy van haar contractuele verplichtingen als gevolg van zulke overmacht-situaties is geen grond tot verbreking, ontbinding of opschorting van de uitvoering van de overeenkomst door de Klant, noch geeft dit het recht aan de Klant op prijsvermindering of schadevergoeding.
7. Vertrouwelijke informatie
7.1. De partijen zullen alle informatie, mondeling of schriftelijk verkregen, in gelijk welke vorm ook, waarvan redelijkerwijs aangenomen kan worden dat zij vertrouwelijk is, strikt vertrouwelijk behandelen en deze niet bekendmaken aan derden zonder de voorafgaande, uitdrukkelijke en schriftelijke toestemming van de andere partij tenzij in geval dit verplicht is door de wet of gerechtelijke instanties. In dit laatste geval zal de bekendmakende partij de andere partij onmiddellijk inlichten.
7.2. Inoy zal het recht hebben om het bestaan van de overeenkomst met de Klant bekend te maken voor publiciteits- en andere commerciële doeleinden.
8. Intellectuele, eigendomsrechten en dataprotectie
8.1. Elk intellectueel, industrieel of ander eigendomsrecht (ongeacht of dit geregistreerd is of niet) op werken of diensten die in eigendom zijn van, gebruikt zijn of gecreëerd zijn door Inoy, haar werknemers, consultants of onderaannemers in het kader van de uitvoering van de overeenkomst (inclusief software, materiaal, technologie, vaardigheden, know-how en informatie over het gebruik ervan), blijft de exclusieve eigendom of in gebruik van Inoy en/of haar licentiegevers, al naargelang het geval. De levering van diensten door Inoy aan de Klant houdt geen enkele overdracht in van enig zulk recht. De vergoedingen betaald door de Klant houden geen betaling in voor de overdracht van enig zulk recht. Indien de Klant een gebruikslicentie verwerft van Inoy of via Inoy van een derde partij, mag de Klant dit enkel gebruiken overeenkomstig de voorwaarden van deze gebruikslicentie. In geval de Klant zelf materiaal aanreikt, zoals software, teksten, beelden, etc. in het kader van de uitvoering van de opdracht, garandeert de Klant dat het gebruik hiervan geen inbreuk maakt op enige intellectuele eigendomsrechten.
8.2. Indien de partijen toch uitdrukkelijk en schriftelijk de overdracht van zulk recht overeengekomen zijn, dan blijft Inoy titularis van dat recht tot op het ogenblik van de betaling door de Klant van de volledige prijs en alle bijkomende kosten (intresten en schadevergoeding wegens laattijdige betaling van facturen inbegrepen).
8.3 De partijen zullen persoonsgebonden data enkel voor contractueel bepaalde doeleinden verwerken, gebruiken of stockeren met inachtneming van de toepasselijke wetgeving.
9. Waarborgen
9.1. Alle contractuele verplichtingen van Inoy zijn inspanningsverbintenissen. Inoy geeft geen enkele uitdrukkelijke of impliciete waarborg in verband met de diensten, hierbij inbegrepen enige waarborg voor de geschiktheid voor een bepaald doel, resultaat of verhandelbaarheid ervan en enige software wordt aan de Klant geleverd “as is”.
9.2. De Klant zal steeds de nodige maatregelen treffen om de integriteit, de veiligheid en het onderhoud van de software en alle andere materialen te vrijwaren.
9.3. In geval van een vermeende slechte werking van de diensten zal de Klant actief meewerken aan alle onderzoeken die als doel hebben de oorzaak ervan te achterhalen en alle maatregelen te treffen om bewijzen veilig te stellen die relevant kunnen zijn.
9.4. Alle diensten die aan de Klant geleverd worden door een onderaannemer van Inoy of die aan Inoy door een derde geleverd worden en die Inoy op haar beurt aan de Klant levert, zijn enkel onderworpen aan de waarborg- en aansprakelijkheid voorwaarden die gelden tussen deze onderaannemer of derde en Inoy.
9.5. De Klant dient de diensten bij (op)levering of aanvaarding onmiddellijk na te kijken op gebreken. De Klant dient in geval van eventuele zichtbare gebreken binnen een termijn van 7 dagen na (op)levering of aanvaarding binnen 2 maand na oplevering van deze diensten, via gemotiveerd aangetekend schrijven deze gebreken kenbaar te maken aan Inoy. Inoy is enkel aansprakelijk voor een gebrek in de geleverde dienst die bestaat op het ogenblik van de oplevering en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 maanden te rekenen vanaf de oplevering. In geval van een gebrek heeft de Klant geen recht op een schadevergoeding. De Klant heeft enkel recht op het kosteloze herstel van de dienst of de kosteloze vervanging van de dienst, naar keuze van Inoy. Indien de kosteloze vervanging of verbetering onmogelijk of buiten verhouding is, heeft de Klant enkel het recht om een passende prijsvermindering te eisen.
10. Aansprakelijkheid
10.1. Inoy is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade of enige indirecte schade of verlies, verlies van gegevens, recuperatie van gegevens, winst, inkomsten, omzet of andere financiële of commerciële verliezen, ongeacht of deze voortvloeit uit de niet-naleving van haar verplichtingen. Inoy is tevens niet aansprakelijk in geval schade geleden is door handelingen of gebrek aan handelingen die niet uitsluitend en direct toewijsbaar zijn aan Inoy.
10.2. In elk geval is de aansprakelijkheid van Inoy ten aanzien van de Klant beperkt tot 1000 euro per voorval, met dien verstande dat de totale aansprakelijkheid van Inoy voortvloeiend uit de overeenkomst steeds beperkt is tot 50% van de totale waarde van de overeenkomst.
11. Duur en ontbinding
11.1. De duur van de overeenkomst is in beginsel tot het einde van het project, tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk een andere duurtijd werd overeengekomen.
11.2. In elk geval heeft Inoy steeds het recht om de overeenkomst onmiddellijk vroegtijdig te beëindigen zonder enige schadevergoeding, zonder verdere kennisgeving of ingebrekestelling en zonder een voorafgaand beroep op een rechter indien : (a) de Klant tekort komt aan een contractuele verplichting en hij deze niet afdoende rechtzet binnen een termijn van 10 werkdagen na de kennisgeving door Inoy van de tekortkoming, (b) in geval van (aanvraag tot) faillissement ontbinding, vereffening of onvermogend worden van de Klant, of (c) de juridische controle over de Klant wijzigt.
11.3. In geval van vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst worden alle verschuldigde bedragen, zelfs van nog niet vervallen of uitgegeven facturen, onmiddellijk te betalen.
11.4. In geval van een aanvraag tot stopzetting waarbij een account moet worden overgedragen zal er een offerte worden opgesteld om een vlotte overdracht naar een nieuwe partij mogelijk te maken. Eventueel gemaakte kosten, of abonnementen die Inoy BV, is aangegaan bij 3e partijen zullen worden doorgefactureerd. Diensten die Inoy BV afneemt en ter beschikking stelt aan zijn klanten kunnen mogelijks niet worden overgedragen. Er is geen enkele garantie op het correct werken van diensten van 3e partijen die worden beëindigt bij stopzetting.
12. Niet-afwerving
12.1. Tijdens de duur en gedurende 12 maanden na de beëindiging van de overeenkomst zal de Klant geen werknemers, consultants, vertegenwoordigers of onderaannemers van Inoy of hun personeel, die betrokken zijn bij de uitvoering van de overeenkomst, ongeacht hun statuut, tewerkstellen, aanwerven of rechtstreeks of onrechtstreeks benaderen met het oog op aanwerving of rechtstreekse of onrechtstreekse samenwerking onder eender welke vorm.
12.2. Indien de Klant dit artikel schendt, zal hij per schending automatisch en van rechtswege gehouden zijn tot een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan het totale brutoloon van de betrokken werknemer, consultant, vertegenwoordiger of onderaannemer over een periode van 12 maanden voorafgaand aan de niet-naleving van dit artikel door de Klant, wat de partijen beschouwen als een inschatting van de redelijke schade die voortvloeit uit een schending van dit artikel.
13. Toepasselijk recht en bevoegde rechtsmacht
13.1. Deze Algemene Voorwaarden en eender welke andere contractuele bepalingen tussen Inoy en de Klant worden beheerst door het Belgisch recht.
13.2. Elk geschil zal exclusief beslecht worden door de rechtbanken van Mechelen